עורך דין דיני עבודה לאחר פיטורים

עורךדין נזיקין

דיני עבודה מהווים ענף מיוחד בכל מערכת משפטית. מדובר בתחום מורכב ומסועף במיוחד הכולל הרבה מאוד נושאים. הוא שונה מכל מערכת אחרת הן מבחינת המוסדות אשר אלו הם הממונים על ביצועם כמו על קיומם והן מבחינת הכללים והפרשנות שחלים עליהם.

מה נכלל תחת הכותרת של 'דיני עבודה'?

למעשה עוסק התחום של דיני העבודה בכל מה שקשור למערכת הזכויות לצד מערכת החובות, הן של העובדים והן של המעסיקים. אלו מעוגנים מכוח החוק, בהסכמים אישיים או בהסכמים קיבוציים ולא פעם אלו נשענים על פסיקות שונות של בג"ץ או כמובן של בית הדין לעבודה.

כל מדינה מתוקנת דואגת להסדיר את היחסים שבין העובד למעביד וזה למעשה קורה הודות לחוקים הקובעים את דיני העבודה.

בהחלטת משפט העבודה, נקודת המוצא תהיה, זיהוי של מערכת מבוססת בין הצדדים של יחסי עובד–מעביד.

מיהו 'עובד'?

חשוב לציין עובדה שאולי לא כל כך ידועה. המושג 'עובד' אינו כולל את כל מי שעוסק לפרנסתו בעבודה כלשהי. כך למשל קבלנים או עובדי פרילנס, לא יחשבו כעובדים כאשר מדובר בתחום משפט העבודה. המשמעות של הדבר היא כי למעשה רק 'עובד' יכול ליהנות מכלל הזכויות או ההגנות אשר לאלו הוא זכאי מטעם כוח משפט העבודה. אדם שאינו מוגדר כעובד לא יוכל ליהנות מההגנות או הזכויות שמהם נהנה העובד.

בשורה התחתונה, רק אדם המוגדר כ'עובד' יוכל להתדיין בבית הדין לעבודה וליהנות מכל חוקי המגן, מהסכמים קיבוציים, מצווי הרחבה, פסיקה וחקיקה.

חשוב לדעת כי הנושא של דיני עבודה הינו נושא מאוד דינאמי שמתעדכן ומשתנה מפעם לפעם. מסיבה זו, כאשר יש צורך בהגשת תביעה או בקשה מול משרד העבודה, מומלץ מאוד לעשות זאת בעזרתו המקצועית של עורך דין לדיני עבודה. כי רק עורך דין שבקי בכל מה שקשור לדיני עבודה, ידע איך וכיצד לפתור את העניין על הצד הטוב ביותר ולסייע לתובע למצות את מלוא הזכויות שלו.

מי זכאי לפיצויי פיטורין

אחרי שהבנו מי זכאי למעשה ליהנות מדיני העבודה, נבדוק מקרוב את הנושא של פיטורים.

המצב הכלכלי בישראל של היום יוצר קשיים רבים בתחומי העבודה ומוביל לעיצומים ולצמצומים בכל התחומים. מסיבה זו אנחנו מוצאים כיום מקרים רבים של פיטורים כאשר גלי הפיטורים מוציאים אלפי אנשים אל מחוץ למעגל העבודה.

לא כל האנשים שפוטרו מודעים לרשימת הזכויות אשר להם הם זכאים במסגרת החוק. חשוב לדעת כי אפילו עובד שצבר וותק של שנה אחת בלבד, הוא כבר זכאי לקבלת פיצויי פיטורים. זאת בהתאם לחוק הפיצויים שכבר קיים משנת 1963.

ישנו חוק מיוחד עבור העובד העונתי המפוטר. אם העובד הזה עבד לפחות שתי עונות במשך שנתיים רצופות הרי שהוא יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

נקודה נוספת שחשוב לדעת היא כי מעסיק שמבקש לחמוק מתשלומי פיצויים על פי חוק יכול לפטר את העובד סמוך לתום שנה לעבודתו.

רציפות בעבודה – תנאי לקבלת פיצויים

עבודה רצופה היא למעשה אחד מהתנאים הבסיסיים אשר אלו יוכלו לזכות את העובד המפוטר בקבלת דמי פיטורים. אך כאן חשוב לדעת כי לא כל היעדרות של העובד ממקום העבודה יוכל להיחשב כקטיעה ברצף העבודה.

אדם שיוצא למילואים לדוגמא, לא ייחשב לו הדבר כקטיעת הרצף בעבודה. כך גם עם היעדרות ביום המנוחה השבועי, החופשה השנתית, חגים וכל שאר ימי הפגרה אשר אלו מתקיימים בהסכמתו של המעביד ולא משנה אם ימי החופשה הללו הינם בשכר או לא בשכר.

היעדרויות נוספות שלא נחשבות כהיעדרויות הקוטעות את רצף העבודה:

  • שביתות במשק.
  • מחלות או תאונות.
  • הפסקות זמניות אשר אלו לא יעלו על שלושה חודשים.
  • הפסקת העבודה לצורך אימונים לשירות העבודה.
  • ימי שבעה ואבל.

פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות מרצון

על פניו נראה כי עובד שביקש להתפטר מרצון, הרי שהוא לא יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורין. אך האמת היא שישנם מקרים רבים אשר בהם גם אדם שהתפטר מרצון או שהוא לא פוטר באופן רשמי על ידי המעסיק, עדיין יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים.

כך לדוגמא במקרים של פטירת המעסיק, מקרים של פשיטת רגל של העסק בו הוא עובד, פטירתו של העובד (אשר יזכה את שאריו בקבלת פיצויים) או התפטרות מרצון של העובד בגלל מצב רפואי אישי שלו או של אחד מבני המשפחה שלו.

פיצויים לעובדת אחרי לידה

עובדת אשר בוחרת להתפטר עד תשעה חודשים מהיום בו ילדה או אימצה ילד שגילו הוא פחות מ – 13 שנים, הרי שהפיטורים שלה ייחשבו כפיטורים לכל דבר. הוא הדין גם לגבי גבר אשר מתפטר בשל אותן הנסיבות כאשר אשתו עבדה לפחות חצי שנה לפני מועד ההתפטרות או לחילופין היא הייתה עובדת עצמאית משך שנה ברציפות עד הלידה או עד האימוץ והיא לא עזבה את עבודתה לטובת הטיפול בילד.

גם גבר שבת הזוג שלו חולה או נכה והוא מתפטר על מנת לטפל בילד, הרי שהוא גם כן יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים.

למעשה ישנם מקרים רבים אשר בהם זכאי האדם המתפטר או המפוטר לקבלת פיצויים ולא תמיד הוא ידע לדרוש את המגיע לו. מסיבה זון מומלץ מאוד כי כל מי שנמצא בצומת הזו כאשר הוא שוקל להתפטר מרצון או שהוא פוטר שלא מרצונו, יפנה אל עורך דין מומחה בתחום דיני העבודה, זאת על מנת שהוא יוכל למצות ולקבל את כל הזכויות המגיעות לו על פי חוק.

עורך דין מלווה מא' ועד ת'

חשוב לדעת כי פנייה אל עורך דין שמכיר היטב את כל החוקים הכללים וסעיפי הסעיפים, עשוי להועיל רבות לצד התובע כאשר הוא יוכל ליהנות מהפיצויים המגיעים לו על פי חוק.

כתיבת תגובה