מזונות ילדים – מה זה וכמה זה?

מזונות ילדים גירושין

רבים לא מודעים לכך, אבל החובה של האב לפרנס את ילדיו, קודמת מבחינת הדין העברי הנהוג בישראל, לזכותו לפרנס את עצמו. הכוונה היא לכך שבמקרה של גירושין, חלה עליו החובה לשלם דמי מזונות ילדים, ללא תלות במצב הכלכלי שלו. למעשה החובה המרכזית המוטלת על האב לפי החוק העברי היא לפרנס אותם עד הגיעם לגיל 18 וחובה זו אינה בטלה לאחר הגירושין בשום צורה או אופן.

במאמר שלפניכם נפרט אודות המשמעות של מזונות ילדים ואודות האופן שבו מחושבים המזונות, אך חשוב כבר עכשיו להדגיש ולהבהיר כי גם אם האב חי על קצבה, גם אם הוא סובל מנכות המקשה עליו לתפקד וגם אם אין לו הכנסות מכל סוג שהוא, עדיין יהיה חייב לשלם מזונות ילדים. במילים פשוטות – המזונות ישולמו בהתאם לצרכים של הילדים ולא בהתאם לעושר או להכנסות של האב.

עבור אילו צרכים על האב לשלם מזונות?

את הצרכים של הילדים, עבורם נדרשים המזונות, מחלקים לשתי קבוצות להלן:

  • צרכים הכרחיים – הצרכים ההכרחיים הם כל הצרכים החיוניים לקיום הבסיסי של הילדים. הכוונה היא למזון, הנעלה, הלבשה, מדור (מקום המגורים ואחזקת מקום המגורים), חינוך, גן ילדים רגיל (שאינו מעון יום), טיפול בילדים קטנים וצרכים בריאותיים דחופים.
  • צרכים מדין צדקה – הכוונה היא לצרכים שאינם חיוניים, כמו חוגים, מתנות, בילויים מעון יום וטיולים.

האם גיל הילדים משפיע על תשלום המזונות?

לפי הדין העברי ישנן שלוש קבוצות גילאים, כאשר היחס לכל קבוצת גיל מבחינת תשלום המזונות, שונה. להלן שלוש הקבוצות:

  • 6-0 שנים – עד גיל שש מוגדרים הילדים כ"קטני קטנים" וחובתו של האב לפרנס את ילדיו גם אם אין לו הכנסה מכל מקור שהוא (החובה שלו לפרנס אותם עד הגיעם לגיל שש היא מוחלטת).
  • 15-6 שנים – בין גיל שש לגיל 15, האב עדיין מחויב לדאוג לצרכים ההכרחיים של הילדים באופן בלעדי, אך בדרך כלל בטווח גילאים זה, התשלום עבור הצרכים מדין צדקה, יבוצע במשותף עם האם. החלוקה בעול תבוצע באופן יחסי בהתאם להכנסות של ההורים.
  • 18-15 – באופן תיאורטי בין גיל 15 לגיל 18, הילדים יכולים כבר לצאת לעבוד ולפיכך כל ההוצאות מוגדרות כצרכים מדין צדקה. גם במקרה הזה, על האב והאם לשלם עבור ההוצאות באופן יחסי בהתאם להכנסות שלהם.
  • במהלך השירות הסדיר בצבא – לפי הפסיקה, על האב לשלם לילדיו שליש מהמזונות שנהג לשלם עד למועד הגיוס. יש לציין כי כך נהוג רק לפי הפסיקה ולא לפי הדין העברי.

דוגמת פסק דין בענייני מזונות וגירושין.

תשלום דמי מדור

התשלום המינימאלי של מזונות ילדים נכון להיום עומד על כ-1200 שקלים עבור ילד אחד (2016), אך אם לאב יש יותר מילד אחד, אין משמעות הדברים שעליו לשלם 1200 שקלים כפול מספר הילדים, אלא סכום נמוך יותר. ניתן למשל להבין מדוע כך הם פני הדברים, כשבוחנים את האופן שבו משתנים דמי המדור, בהתאם למספר הילדים.

המדור נכלל ברשימת הצרכים ההכרחיים וכולל את התשלומים החודשיים עבור המשכנתא או דמי השכירות. אם האם מתגוררת עם ילדיה בדירה הנמצאת בבעלותה, דמי המדור יכללו את חשבונות הכבלים, הגז, המים, החשמל והארנונה (לא אחת נפסק כי על האב להשתתף בהוצאות השוטפות עבור גז, חשמל, מים וכו', בנוסף לדמי השכירות).

השינוי בגובה דמי המדור לא תואם למספר הילדים, שכן אם למשל האב משלם אחוז מסוים מדמי השכירות עבור דירת שלושה חדרים, אין זה משנה אם יש לו ילד אחד, שניים או שלושה – בכל מקרה דמי השכירות לא ישתנו. כנ"ל למשל לגבי תשלום עבור ועד הבית הפועל בבניין שבו גרים הילדים. לפיכך אם לאב יש ילד אחד בלבד, יחויב לשלם 30% מהוצאות המדור. אם יש לו שני ילדים, יחויב בתשלום של 40% מהוצאות המדור ואם מדובר בשלושה ילדים, יחויב לשלם מחצית מהוצאות המדור.

זוג הערות חשובות הקשורות לנושא זה:

  • אם אחד הילדים גר בפנימייה, האב מחויב לשלם את שכר הלימוד בפנימייה, בתוספת מחצית מהעלות של דמי המזונות שהיה משלם אם הילד היה ממשיך לגור בבית.
  • בגדול סכום המזונות יהיה נמוך ב-25 אחוזים מהסכום שהיה נפסק במקרה של משמורת של האם בלבד, אם החליטו ההורים על הסדר של משמורת משותפת מלאה, אך בשני סוגי המשמורת, רכיב המדור נותר ללא שינוי.

כיצד מחושב סכום המזונות הסופי?

אמנם הצרכים הבסיסיים של הילדים מהווים פקטור מרכזי בקביעת גובה הסכום שישולם כדמי מזונות ילדים, אך ישנם פקטורים נוספים הנלקחים בחשבון, כשבין היתר מדובר במצבו הכלכלי של האב ובנוסף לוקחים בחשבון את מצבה הכלכלי של האם. כך לדוגמה כדי לקבוע את הסכום הסופי יש להתחשב באמצעים הכלכליים של האב, בפוטנציאל ההשתכרות שלו ובהכנסה הנוכחית שלו, כשלא אחת בתי המשפט משקללים בהכנסה של האב גם הפרשות שונות, ארוחות, זכויות סוציאליות, רכב וכיו"ב.

בדרך כלל מתייחסים גם לנכסים שבבעלות האב. אם לדוגמה מדובר במקרה שבו האב מחזיק בדירת יוקרה, ייקחו זאת בחשבון כשיחשבו את מזונות הילדים. ההנחה הבסיסית היא שבאפשרותו של האב למכור את הדירה ולעבור לדירה שכורה על מנת לממש את הצרכים הבסיסיים של הילדים. המשמעות היא שאב שגר בדירה הנמצאת בבעלותו, לא יוכל לטעון כי אין באפשרותו לשלם מזונות לילדיו, כיוון שאינו עובד לפרנסתו.

לחץ כאן למעבר ל- מחשבון מזונות.

שינוי גובה הסכום

פסקי דין למזונות ילדים אינם סופיים ובמקרה של שינוי מהותי בנסיבות, שהתרחש לאחר הגירושין, תינתן האפשרות לדון מחדש בנושא. שינוי מהותי יכול לבוא לידי ביטוי למשל בכך שהאב יינשא מחדש לאחר הגירושין ויביא לעולם ילד נוסף. כמו כן ייתכן שיפוטר מעבודתו ובדיוק באותו האופן, ייתכן גם שיקבל הרבה מאוד כסף בירושה. הן האב והן האם יכולים במקרים כאלו לפנות לבית המשפט על מנת שישקול לשנות את גובה המזונות.

כתבות מומלצות

חזרה לדף הבית: lawofficessite.wordpress.com

כתיבת תגובה