הסכם גירושין – הדרך הטובה ביותר להימנע מסכסוכים משפטיים

הסכם גירושין

המטרה המרכזית שלשמה נערכים הסכמי גירושין היא לסיים אחת ולתמיד את הקרבות המשפטיים או במקרה המוצלח יותר, להימנע מההתכתשויות כליל. ההסכמים עושים זאת בדרך מבורכת וראויה של הבנה הדדית, המאפשרת לבני הזוג המתגרשים להסדיר את כל העניינים הרלוונטיים ואת כל המחלוקות העומדות על הפרק, הקשורות לגירושין.

אמנם הסכם גירושין מאפשר לבני הזוג להימנע ממאבקים משפטיים, אך חשוב להבין כי ההסכם מסדיר וקובע את אופן הפירוק של התא המשפחתי מבחינה משפטית והינו מסמך בעל תוקף משפטי. בנוסף, הוא מסדיר מבחינה משפטית את מסגרת ההתנהלות העתידית של הקשר ומעצב את פניו לאחר הגירושין.

החשיבות העליונה של עריכת הסכם גירושין מקצועי

הסכם גירושין שנכתב בידי איש מקצוע מנוסה הוא מסמך המסוגל לצפות מראש את כל הבעיות ואת כל הקשיים המגוונים שעשויים פוטנציאלית לצוץ כתוצאה מההליך המורכב והכל כך רגיש של התרת קשר נישואין. בנוסף, ההסכם צריך להיות מסוגל למנוע בצורה מוחלטת התלקחות של סכסוכים עתידיים בין שני הצדדים. ניתן לכתוב ללא כחל ושרק כי הסכם מוצלח ומקצועי יכול לחסוך לשני בני הזוג לא מעט כסף, אנרגיה וזמן. אי לכך, יש להפקיד את המלאכה של עריכת ההסכם אך ורק בידי אנשי המקצוע הנכונים, המתאימים והמנוסים ביותר.

לחיי התזמון המושלם

את ההסכם ניתן לערוך פחות או יותר בכל שלב בתהליך וזאת בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב. אמנם המועד האידיאלי לעריכת הסכם גירושין הוא המועד שבו מחליטים בני הזוג להתגרש, כלומר עוד לפני שהספיקו להגיש תביעות גירושין, אבל אין זה מן הנמנע שההסכם ייכנס לתמונה דווקא בעיצומה של מלחמת גירושין מתישה שהספיקה להגיע לערכאות. לרוב כשמדובר במקרים מעין אלה, מטרת ההסכם להגיע למצב שבו יוכלו בני הזוג להתגרש בהסכמה ולהביא את הקץ למאבקים המתישים, הקשים והבלתי נגמרים.

עריכת ההסכם בסיוע של עורך דין משותף

עובדה נוספת שלא ידועה לרבים המעוניינים לערוך הסכמי גירושין, נוגעת לאופן עריכת ההסכם. כך לדוגמה, רבים לא מודעים לכך שניתן לערוך את ההסכם בסיוע עורך דין משותף. הכוונה היא לכך שבאפשרות בני הזוג המעוניינים להתגרש, לפנות בצוותא לעורך דין המתמחה בתחום הגירושין, על מנת שיערוך עבורם את ההסכם, תוך הצפת הנושאים וליבון הסוגיות העומדות על הפרק. עורך הדין המשותף הלכה למעשה מייצג את האינטרסים של שני בני הזוג במקביל.

מטבע הדברים, היתרון העיקרי של עריכת הסכם בליווי של עורך דין משותף בא לידי ביטוי בחיסכון הניכר בכסף. יחד עם זאת, לשיטה זו יש חיסרון משמעותי ביותר: אלא אם כן שוררת הסכמה מלאה בין שני הצדדים על כל הנושאים השנויים במחלוקת, לא יוכל איש המקצוע לייצג בצורה הולמת את האינטרסים המנוגדים בצורה שווה. יתרה מכך, זוהי הסיבה בגינה רבים ממליצים שלא לבחור באפשרות של עריכת הסכם בסיוע של עורך דין משותף.

אפשרות נוספת לעריכת הסכמי גירושין כוללת פנייה של שני בני הזוג במשותף למגשר גירושין. המגשר הניטרלי במקרים מסוימים יכול ליישב את המחלוקות במסגרת הליך של גישור גירושין, אך אם בני הזוג מחליטים ללכת על האפשרות הזו, טוב יעשו אם יתנו עדיפות למגשר גירושין שהינו גם עורך דין העוסק בתחום הגירושין.

ניהול משא ומתן בין שני עורכי דין

האפשרות הנפוצה יותר כוללת פנייה של כל אחד מבני הזוג באופן עצמאי לעורך דין לענייני גירושין. במקרים אלו, עורכי הדין מנהלים ביניהם משא ומתן כאשר כל אחד מהם מייצג אינטרסים של צד אחד. הואיל ורק במקרים נדירים במיוחד פירוק התא המשפחתי לא מלווה בקונפליקטים, אי הסכמה, רגשות ורצונות מנוגדים, הרי שזוהי האפשרות המומלצת ביותר על פי רוב המומחים בתחום.

רק כאשר כל אחד מהצדדים מיוצג על ידי איש מקצוע הרואה לנגד עיניו את האינטרסים שלו בלבד, ניתן לגבש בסופו של התהליך הסכם גירושין המייצג נאמנה את רצונות שני הצדדים בצורה הטובה וההוגנת ביותר. בתרחיש האידיאלי, אם אכן המשא ומתן שמתנהל בין אנשי המקצוע נושא פרי, ניתן לערוך את ההסכם על מי מנוחות. יחד עם זאת, לאורך התהליך שני עורכי הדין דואגים לתכנן אסטרטגיה לכל מקרה של כישלון המשא ומתן.

מה כולל הסכם גירושין?

לסיום, ברצוננו להרחיב מעט בנוגע לסוגיות המרכזיות שאליהן מתייחסים מרבית הסכמי הגירושין, כשסך הכול ישנן ארבע סוגיות עיקריות: משמורת ילדים קטינים (והסדרי ראייה כמובן), מזונות ילדים קטינים, חלוקת הרכוש והכספים והגט עצמו (הגירושין). להלן הסבר קצר על ארבעת האלמנטים החשובים:

  • משמורת קטינים – בהסכם יש לציין את זהות ההורה המשמורן, כשבדרך כלל האם תחזיק במשמורת. בנוסף, נקבעים הסדרי הראייה, כשחשוב במיוחד להקפיד על ציון ההסדרים בצורה המפורטת ביותר האפשרית. זאת כמובן על מנת למזער את הסיכוי להתפרצות מחלוקות בעתיד.
  • מזונות ילדים – הנושא של מזונות ילדים הוא בין הנושאים הקריטיים והחשובים ביותר שצריך לדון עליהם ולהתייחס אליהם במסגרת של הסכמי גירושין. זאת מכיוון שמדובר בכספים המשולמים לאורך תקופה ארוכה ובאופן קבוע. בהסכם יש לציין את מועד התשלום, תקופת התשלום, הצמדת הסכום שנקבע למדד ועוד.
  • חלוקת רכוש וכספים – בהסכם חייבת להופיע התייחסות מפורטת ומדוקדקת בנוגע לאופן חלוקת הרכוש והכספים. מדובר לא רק במיטלטלין, מכוניות או כספי חסכונות, אלא גם בנכסי מוניטין וקריירה למשל.
  • הגט – בסופו של דבר הצדדים צריכים להסכים פה אחד על כך שהם מעוניינים להתגרש. כמו כן, בהסכם יש להתייחס לפרק הזמן שבמסגרתו תוגש בקשה בצורה מסודרת לקביעה של תאריך לאישור ההסכם ולסידורי הגט.

לקבלת פרטים נוספים בנושא של הסכמי גירושין, ניתן לפנות ל"נסים את כהן ניסן", משרד עורכי דין ונוטריון, בטלפון קווי 04-8512612.

לדף הבית, לחץ כאן.

כתיבת תגובה