חשיבות ההתאמה של עורך דין נזיקין למקרה המדובר

עורךדין נזיקין

לפי החוק בישראל, דיני נזיקין עוסקים בחיובים שאינם רצוניים, על רקע נזקים שנגרמו לאדם. הם מהווים חלק מהמשפט האזרחי ומתייחסים לא רק לגופו של האדם, אלא גם לרכושו ולשמו הטוב. כבר כאן ניתן לראות כי תחום דיני הנזיקין נחלק למספר תתי-תחומים ולא יפתיע אתכם ודאי לגלות, כי אותם תתי-תחומים נחלקים אף הם לקטגוריות לא מעטות. יחד עם זאת, ממבט על ניתן לכתוב כי עורך דין נזיקין עוסק במקרים שבהם בגין נזק כזה או אחר שנגרם לאדם, נדרש פיצוי. כל זאת במסגרת המשפט האזרחי.

יש לחזור ולהדגיש כי תחום דיני הנזיקין עוסק בחיובים שאינם רצוניים. זאת מכיוון שבתחום המשפט האזרחי ישנם גם דינים המתייחסים לחיובים רצוניים, כמו דיני חוזים. ענפים נוספים הפועלים בשדה המשפט האזרחי הם דיני המשפחה, דיני הקניין, דיני העבודה ועוד. בענפים אלה לא נעסוק במאמר זה.

רשימת העוולות בפקודת הנזיקין

פקודת הנזיקין היא החיקוק המרכזי בדיני הנזיקין. הפקודה דנה בין היתר בהיקף האחריות של המזיק, בהיקף הפיצוי המגיע לנפגע ובנוסף דנה בעוולות. העוולה מהווה את הכלי המשפטי שדנים בו כדי לקבוע האם אכן יש מקום לחייב את המזיק בפיצוי: אם המעשה הנדון אינו עוולה לפי הפקודה, הרי שאינו יכול לזכות את הנפגע בפיצויים.

בפקודת הנזיקין ובמספר דינים נוספים מפורטות העוולות השונות, כאשר ניתן לחלק את כלל העוולות שבהן עוסקת פקודת הנזיקין לזוג עוולות מסגרת: עוולת הפרת חובה חקוקה ועוולת הרשלנות. בנוסף, קיימות עוולות מסוימות, המתייחסות להתנהגות ספציפית. עוולות אלו הן למשל תקיפה, כליאת שווא, שליחת יד, היזק על ידי כלב, הסגת גבול והטעיה.

חיקוקים נוספים הכלולים בדיני נזיקין

בנוסף לעוולות, חשוב להזכיר את שלל החוקים הנוספים הקשורים לדיני נזיקין. בין היתר מדובר בחוק האחריות למוצרים פגומים שנכנס לתוקפו בשנת 1980 וקבע לראשונה מתי יהיה יבואן או יצרן אחראי לנזק גוף שנגרם כתוצאה משימוש במוצר שייבא או ייצר. חוק מעניין נוסף, המסדיר את מנגנון הפיצויים בגין עוולות המתרחשות בתחום המסחר (כמו גזל סוד מסחרי, התערבות לא הוגנת או גניבת עין), הוא חוק העוולות המסחריות שנכנס לתוקפו ב-1999.

קצרה היריעה מלהזכיר את כל החוקים הנוספים, אך על קצה המזלג בלבד נזכיר למשל את חוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה) המתייחס לשאלה באילו מצבים המדינה תהיה אחראית בנזיקין (לרבות הפועלים מטעמה), חוק איסור לשון הרע וחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. מעבר לכל מה שצוין לעיל, ישנם גם לא מעט חוקים שבאופן עקרוני עוסקים בעניינים שאינם קרובים לענייני הנזיקין, אך בכל זאת קובעים כי התנהגויות מסוימות יהוו עוולה נזיקית וכפועל יוצא מכך, יחייבו בפיצויים.

הכוונה היא למשל לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000, חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988 ועוד.

המורכבות מחייבת מומחיות

כפי שאתם ודאי מנחשים, כל מה שתואר לעיל, אינו אף קצה קצהו של הקרחון. יחד עם זאת, אין צורך להכביר במילים כדי להעביר את המסר לפיו תחום הנזיקין כולל אינספור חוקים, דינים ותקדימים במגוון רחב במיוחד של נושאים ותחומים. אי לכך, כאשר מגיע הרגע שבו אתם מבינים שעליכם להיעזר בשירותיו של עורך דין נזיקין, ישנה חשיבות עליונה לכך שתוודאו כי אותו אדם שהמליצו לכם עליו או שהופניתם אליו מעורך דין אחר, אכן שולט ביד רמה בתחום הרלוונטי למקרה הספציפי שעמו עליכם להתמודד.

למרבה הצער, נכון לכתיבת שורות אלה עורכי דין רבים חולשים בלית ברירה על תחומים רבים וזאת כתוצאה כמובן מהעובדה שישראל "בורכה" בעשרות אלפי עורכי דין והתחרות בענף, עזה ביותר. התחרות העזה גורמת לעורכי דין רבים, בדגש על עורכי דין צעירים, לשלוח ידם במגוון תחומים בעולם המשפט, מבלי שיאפשרו לעצמם להעמיק באמת בתחום ספציפי אחד. מה נכון הפתגם האנגלי, לפיו Jack of all trades, master of none, שלא יכול שלא להזכיר לנו את המקבילה העברית: תפסת מרובה, לא תפסת…

בשבחי ההתאמה האבסולוטית

לא נוכל להדגיש זאת מספיק – כאשר אתם יוצרים קשר עם עורך דין נזיקין בפעם הראשונה, עליכם לברר מעבר לכל צל של ספק שלא זו בלבד שהוא עוסק בתחום הנזיקין, אלא שהוא מתמחה בתחום הספציפי שבו נדרש השירות. נוסיף ונכתוב כי הדבר נכון בנוגע לכל תחומי המשפט: אם למשל אתם זקוקים לעורך דין הפועל בתחום תאונות הדרכים, אל לכם להסתפק בכך שאותו עורך דין שמעוניין לטפל בכם מחזיק בניסיון מסוים בתחום – עליכם לוודא שהוא מחזיק בניסיון רב בטיפול בנפגעי תאונות דרכים אם אתם הנפגעים ולוודא שהוא מתמחה בטיפול בפוגעים, אם אתם אלה שנהגתם ברכב הפוגע.

בדיוק כך הם פני הדברים בכל נושא אחר בתחום הנזיקין: אם לדוגמה מדובר בתיק שעוסק בנזק גופני שנגרם לכם בעקבות רשלנות רפואית בטיפול מורכב שעברתם, עליכם לברר האם אותו עורך דין מתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית או שמא הוא בעיקר מתעסק בייצוג רופאים או מרכזים רפואיים לצורך העניין.

ככל שההתאמה בין התחום שבו עוסק התיק לבין רמת המומחיות והניסיון שיש לעורך הדין שיטפל בו תהיה טובה יותר, כך סיכויי ההצלחה של התיק יהיו גבוהים יותר בהתאם. שימו לב לכך ששנות ותק רבות בתחום הרלוונטי למקרה שלכם, לא מבטיחות לכם שהטיפול בכם יהיה אופטימלי. עליכם לברר גם האם אותו עורך דין גם הצליח רבות בתחום והאם ההצלחות נרשמו בשנים האחרונות או רק בעברו הרחוק.

לקביעת פגישת ייעוץ עם עורך דין נזיקין, התקשרו כבר עכשיו ל"נסים את כהן ניסן", משרד עורכי דין ונוטריון, בטלפון 04-8512612.

כתיבת תגובה